بد شنوایی | اختلال پردازش شنوایی APD | علت بدشنوایی | درمان بدشنوایی | بد شنوایی چیست؟
بد شنوایی LiD| اختلال پردازش شنوایی APD | علت بدشنوایی | درمان بدشنوایی | CAPD | بد شنوایی چیست Mishearing | Auditory Processing Disorder | The Cause of Mishearing | Treatment of Mishearing | Central Auditory Processing Disorder | What is mishearing
دو وظیفه عمده دستگاه شنوایی توانایی شنیدن و مهارت گوش دادن است. شنیدن یعنی اینکه صداها و اطلاعات شنوایی از محیط اطراف جمع آوری و وارد سیستم شنوایی می شود. مهارت گوش دادن یا پردازش شنیداری یعنی صداهایی (صداهای غیرگفتاری و گفتاری) که شنیده شده مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد. بد شنوایی یعنی با وجود شنیدن هنجار، مشکل گوش دادن یا نقص در تفسیر اطلاعات شنیده شده وجود دارد. بدشنوایی (LiD) اصطلاحی فراگیر و جامع است که همه مشکلات گوش دادن (Listening Problem) در حوزه های اختلال پردازش شنوایی(Auditory Processing Disorder) (APD یا CAPD)، علت اختلال پردازش شنوایی، انواع اختلال پردازش شنوایی، ارزیابی اختلال پردازش شنوایی، درمان اختلال پردازش شنوایی، آگنوزی شنوایی (Auditory Agnosia) و اختلالات پردازش حسی (Sensory Processing Disorder یا SPD) و اختلال یکپارچگی حسی (Auditory Integration Dysfunction\Disorder) را شامل می شود. این اصطلاح توسط موسسه دانش بنیان نیوشا برای سهولت غربالگری، تعیین و درمان مشکلات پردازش شنیداری(LiD) مطرح شده است.
برای اطلاعات بیشتر در مورد بد شنوایی می توانید به پادکست صوتی زیر گوش دهید:
ارزیابی و درمان بدشنوایی چگونه است؟
آزمایش های معمولی شنوایی سنجی نمی تواند بدشنوایی را تشخیص دهد. متخصصان بدشنوایی در مرکز نیوشا آزمون های تخصصی را انجام می دهند.
بعد از تعیین نوع و شدت بدشنوایی، درمان برای ودک برنامه ریزی می شود. دوره درمان معمولا 3 تا 6 ماه طول می کشد.
والدین معمولا از نتایج درمان بدشنوایی شگفت زده می شوند. بهبود توجه، گفتار خودانگیخته، کاهش بی قراری، بهبود دیکته و بهبود درک گفتار و زبان از نتایج اصلی درمان بدشنوایی هستند.
انواع بسته های درمانی بدشنوایی با توجه به نتایج آزمون ها و شرایط فرد
پکیج 1
شامل:
*تمرینات فعال گوش دادن
*روش های همگام سازی امواج مغزی(همی سینک)
این پکیج درمانی برای کودکان بدشنوا و افراد بزرگسالی در نظر گرفته می شود که از نظر سنی، شرایط گفتار و زبان و درکی- شناختی قادر به انجام همکاری در تمرینات فعال گوش دادن که به صورت حضوری و توسط درمانگر(شنوایی شناس) انجام می شود هستند و در دوره ی اول درمان جلسات تربیت شنیداری به صورت 12 جلسه (یک جلسه ی سی تا چهل و پنج دقیقه در هفته) اجرا می شود. تمرینات همی سینک به صورت تمرینات در منزل با استفاده از اپلیکیشن نیوشا در اختیار مراجعین قرار می گیرد.
پکیج 2
شامل:
*روش های همگام سازی امواج مغزی(همی سینک)
این پکیج درمانی فقط شامل تمرینات همی سینک است که به صورت مجازی و با استفاده از اپلیکیشن نیوشا در اختیار مراجعین بدشنوا قرار می گیرد.
افراد بدشنوایی که کاندید استفاده از این پکیج هستند:
- کودکانی که به دلیل شرایط گفتار و زبان و شناخت قادر به همکاری در تمرینات فعال گوش دادن نیستند.
- مراجعین از راه دور
- افراد بزرگسالی که قادر به حضور در مرکز نیستند.
- جهت ارتقا عملکرد
پکیج3
شامل:
*تمرینات فعال گوش دادن
این پکیج درمانی فقط شامل تمرینات فعال گوش دادن است که توسط درمانگر(شنوایی شناس) به صورت حضوری در مرکز انجام می شود.
این پکیج برای افراد کم شنوا که از وسایل کمک شنوایی ( سمعک یا کاشت حلزون) استفاده می کنند در نظر گرفته می شود.
همچنین برای افرد بدشنوایی که شرایط استفاده از تمرینات همی سینک را ندارند ولی در انجام تمرینات فعال گوش دادن همکاری می کنند نیز در نظر گرفته می شود.
پکیج 4
شامل:
*روش صدا درمانی: توماتیس
این پکیج درمانی شامل روش صدا درمانی توماتیس می باشد که به صورت حضوری و در مرکز انجام می شود.
این پکیج برای همه ی افراد بدشنوا (به غیر از افراد دارای کم شنوایی) و با نظر کارشناس قابل پیشنهاد می باشد.
روش های درمان بدشنوایی و عوامل تاثیرگذار بر آن
برای تقویت مهارت های پردازش شنوایی بعد از تشخیص بدشنوایی از دو روش درمانی فعال و غیر فعال گوش دادن در کنار هم استفاده می شود.
تمرینات فعال گوش دادن، نیازمند همکاری فرد در انجام تمرینات است، ولی در تمرینات غیر فعال همکاری مستقیم و پاسخ کودک ضروری نیست.
اگر کودک با توجه به تاخیر گفتار و زبان، مشکلات شناختی و اختلالات همراه امکان مشارکت در تمرینات فعال گوش دادن را نداشته باشد، فقط روش های صدادرمانی و همی سینک اجرا می شود.
مزایای رقابتی کلینیک بدشنوایی نیوشا
مرکز تخصصی نیوشا اولین مرکز ارایه ی خدمات برای افراد مبتلا به بدشنوا (LiD) و بیش شنوا در ایران است. بومی سازی، طراحی، تدوین و اجرای برنامه ی جامع بازتوانی یا گوش دادن نیوشا (NLP) و ارایه ی خدمات صدادرمانی بخشی از همین خدمات می باشد.
ارزیابی آنلاین بدشنوایی
در موسسه نیوشا برای ارزیابی رفتاری بدشنوایی و مشکلات گوش دادن پرسشنامه غربالگری بدشنوایی در گروه های سنی مختلف طراحی و هنجارسازی شده است. والدین کودکان مبتلا به بدشنوایی و نیز بزرگسالان که علایم بدشنوایی و بیش شنوایی دارند می توانند با مراجعه بخش ارزیابی آنلاین پرسشنامه را تکمیل و ارسال نمایند و از مشاوره رایگان تلفنی توسط کارشناس برخوردار شوند.
صدا درمانی و همی سینک
یکی از مزیت هایی که بسته درمانی بدشنوایی نیوشا دارد و آن را از روش های درمانی دیگر متمایز می کند قرار گرفتن روش همی سینک در کنار تمرینات فعال گوش دادن است. از دیگر روش های صدادرمانی قابل اجرا در این موسسه می توان به روش توماتیس اشاره کرد. همی سینک یک روش همگام سازی امواج مغزی است که در این موسسه بومی شده است و در قالب بسته درمانی ویژه ارایه می گردد.
خدمات مجازی بدشنوایی
موسسه ی دانش بنیان نیوشا با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ی تشخیص مشکلات پردازش شنیداری با هدف خدمت رسانی به افرادی که امکان حضور در جلسات درمانی در موسسه را ندارند ارایه خدمات مجازی با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی نیوشا را فراهم کرده است. بعد از انجام ارزیابی های اختصاصی، پروتکل های ویژه صدادرمانی برای فرد فعال ارایه می گردد.
در مورد بد شنوایی بیشتر بدانیم
باید در نظر داشته باشیم اگر دستگاه شنوایی عملکرد مناسبی نداشته باشد با وجود شنیدن و دریافت صداها فرد مهارت گوش دادن خوبی به ویژه در محیط های پر سروصدا ندارد.
مروری بر بد شنوایی در اختلالات همراه آن
1- بد شنوایی در اختلالات گفتار و زبان:
همانطور که کم شنوایی و نقص شنیدن در رشد طبیعی گفتار و زبان تاثیر می گذارد در افراد بدشنوا که شنیدن هنجاری دارند نیز ممکن است رشد مهارت گفتار و زبان با تاخیر رو به رو شود. در کودکانی که دارای اختلالات گفتار و زبان هستند بدشنوایی از نوع رمزگشایی و نقص در تمیز شنیداری شایع است.
2- بد شنوایی در اختلال یادگیری:
آمارها نشان می دهد 80 درصد کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند مشکلات پردازش شنوایی یا بدشنوایی نیز دارند. مطالعات نشان می دهد در کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند بدشنوایی معمولا از نوع ضعف در یکپارچگی دو گوشی یا تنبلی گوش شایع است.
3- بد شنوایی در نارساخوانی:
یکی از مهارت های پردازش شنوایی، درک وضوح گفتار و توانایی ترکیب یا تفکیک صداها است. در کودکانی که دچار نارساخوانی هستند این مهارت نقص دارد و در اکثر آن ها بدشنوایی از نوع رمزگشایی و در بعضی موارد بدشنوایی از نوع ضعف در یکپارچگی دو گوشی مشاهده می شود.
4- بد شنوایی در اختلال بیش فعالی/نقص توجه:
برخی از آمارها نشان می دهد پنجاه درصد کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه دچار مشکلات پردازش شنوایی هستند. اکثر این کودکان بدشنوایی از نوع حساسیت بیش از حد به صدا/نقص حافظه ی کوتاه مدت شنوایی دارند.
5- بد شنوایی در اختلال یکپارچگی حسی:
در کودکانی که دچار اختلال یکپارچگی حسی هستند حس شنوایی نیز ممکن است به هم ریخته باشد و کم حسی یا بیش حسی شنوایی وجود داشته باشد. اکثر کودکانی که اختلال یکپارچگی حسی دارند بدشنوایی از نوع پرشنوایی دارند که این موضوع می تواند باعث مشکلات گوش دادن و اضطراب در این کودکان گردد.
6- بد شنوایی در اختلال طیف اتیسم:
از آنجا که در کودکان طیف اتیسم مشکلات پردازش حسی و هم چنین تاخیر رشدی وجود دارد در رشد مهارت های پردازش شنوایی نیز دچار اختلال هستند. در اکثر افراد دارای اختلال طیف اتیسم بدشنوایی از نوع حساسیت بیش از حد به صدا، مشکلات یکپارچگی دو گوشی یا تنبلی گوش و رمزگشایی مشاهده می شود.
7- بد شنوایی در اختلالات اضطرابی:
پرشنوایی یا حساسیت بیش از حد به صدا باعث می شود تا سطح تحمل شنوایی نسبت به صداها کاهش پیدا کند و حضور در بعضی مکان های پر سر و صدا آزار دهنده باشد. این موضوع می تواند در کودک ایجاد استرس و اضطراب کند.
اگر علایم بدشنوایی را در فرزندتان مشاهده می کنید به موقع اقدام به درمان کنید
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک (Infographic)، اطلاعنگاشت یا گرافیک اطلاع رسان به نمایش دادهها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر گفته میشود. ما در بخش اینفوگرافیک ما مفاهیم متنوع مرتبط با اختلالات شنوایی را به شکل ساده، مختصر و با زبان تصویر برای شما گردآوری کرده ایم.
ویدیو های مرتبط
در گالری ویدیو انبوهی از ویدیو های مربوط به بدشنوایی را برای شما علاقه مندان آماده کرده ایم. برای آشنایی با بدشنوایی یا مشکلات پردازش شنوایی، علایم رفتاری و اختلالات همراه آن توصیه می کنیم ویدیوهای زیر را مشاهده کنید:
دانستنی ها
آگاهی و شناخت از مشکلاتی که با آن ها درگیر هستید قطعا می تواند شما را به یک فرد حرفه ای در زمینه مربوطه تبدیل کند. در این بخش اطلاعات جدید علوم شنوایی و حقایقی که کمتر به آن ها توجه شده است را برای شما گردآوری کرده ایم.
مالتی مدیا
شما در این بخش می توانید اطلاعات علمی مورد نیاز خود را به صورت تصاویر متحرک مطالعه کنید و هم زمان از ویدیو برای درک بهتر مفهوم کمک بگیرید.
آمارها نشان می دهد 20 درصد کودکان مدرسه رو دچار بدشنوایی (LiD) هستند. بدشنوایی باعث می شود کودک در مدرسه و کلاس درس عملکرد خوبی نداشته باشد. هر اختلالی که در سنین پایین تر تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر خواهد بود. بنابراین اگر بتوانیم بدشنوایی را هرچه زودتر (قبل از سن مدرسه) تشخیص دهیم، به روند رشد سایر مهارت های فرد نیز کمک کرده ایم. تشخیص بدشنوایی از طریق آزمون های معمول ادیومتری امکان پذیر نیست و نیازمند انجام ارزیابی های خاصی می باشد. بعد از تشخیص بدشنوایی، طی مدت زمان کوتاهی می توانیم نتایج درمانی مطلوبی به دست آوریم. کلینیک بدشنوایی مرکز تخصصی نیوشا با کادری مجرب و سابقه ی درخشان در زمینه ی ارزیابی، تشخیص و درمان بدشنوایی در خدمت شما می باشد.
برای اطلاع از
سوالات رایج
فرزند من کم شنوا است آیا ممکن است بدشنوایی نیز داشته باشد؟
برای خوب گوش دادن در ابتدا باید توانایی شنیدن خوبی داشته باشیم. کودکان کم شنوا دچار محرومیت حس شنوایی هستند و همین امر باعث می شود مسیرهای پردازش شنوایی که مسئول رشد مهارت های گوش دادن هستند به درستی تحریک نشوند و با تاخیر به تکامل برسند. بنابراین کودکان کم شنوا به طور بالقوه دچار بدشنوایی هستند.
فرزند من صدای تلویزیون را خیلی زیاد می کند. برای ارزیابی شنوایی مراجعه کرده ایم ولی می گویند از نظر شنوایی مشکلی ندارد. آیا ممکن است بدشنوایی داشته باشد؟
فرزند من در منزل کاملا به حرف های من گوش می دهد و یادگیری خوبی دارد ولی در مهد کودک نمی تواند کارهای مربی را انجام دهد و شعر حفظ کند. آیا ممکن است فرزند من بدشنوا باشد؟
آیا اگر کودکی مشکل تاخیر در گفتار و صحبت کردن داشته باشد ممکن است بدشنوایی نیز داشته باشد؟
شایع ترین علامت رفتاری بدشنوایی در کودکان سنین قبل از مدرسه چیست؟
از چه سنی باید برای ارزیابی بدشنوایی فرزندمان مراجعه کنیم؟
آیا بدشنوایی بر نوشتن کودکان تاثیر می گذارد؟
بدشنوایی چگونه بر درک خواندن تاثیر می گذارد؟
آیا کودکان بدشنوا در خواندن مطالب مشکل دارند؟
آیا بدشنوایی می تواند بر توانایی دوست یابی کودکان تاثیر بگذارد؟
آیا بدشنوایی با اختلالات اضطرابی ارتباط دارد؟
آیا اختلال پردازش شنوایی می تواند به شکل ارثی در خانواده منتقل شود؟
آیا اختلال پردازش شنوایی نوعی اوتیسم است؟
آیا اختلال پردازش شنوایی نوعی اختلال یادگیری محسوب می شود؟
آیا با بزرگ تر شدن کودک اختلال پردازش شنوایی برطرف می شود؟
نمایندگی های بدشنوایی نیوشا در نقاط مختلف ایران
نمایندگی بدشنوایی در قم
- مرکز ارزیابی شنوایی سرکار خانم آقابزرگی
- مرکز ارزیابی شنوایی سرکار خانم سامانی
نمایندگی بدشنوایی در تهران
- مرکز تخصصی نیوشا
نمایندگی بدشنوایی در شیراز
- کلینیک شنوایی آوا سرکار خانم سلیم
- کلینیک شنوایی فارس سرکار خانم ایزدپور
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ نمایندگی خدمات و بسته های بدشنوایی در استان یا شهر خود ، از لینک زیر استفاده کنید.
باعرض سلام واحترام جناب آقای دکتر من موقعی که با تلفن حرف میزنم تو بعضی گوشی ها صدا را خیلی کم میشنوم و متوجه موضوع نمیشم درحالی که بقیه میشنوند و در جمع نمیتوانم صداها را خوب بشنوم. ضمنا من تست شنوایی و تست عفونت دادم ولی نتیجه هردوسالم هستند ضمنا من کیست سینوسی درسینوس هایم دارم چاره چیست ؟ ممنون
باسلام
اگر در شنیدن صداها مشکل ندارید، اما توانایی گوش دادن شما در موقعیتی که گفتید، ضعیف است، حتما باید شنوایی شما به شکل دقیق تر از نظر پردازش مورد بررسی قرار گیرد. در این حالت ممکن است دچار بدشنوایی شده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، روی کلمه “لینک” کلیک کنید و یا با شماره تلفن ۶۶۸۴۵۹۵۹ تماس و وقت مشاوره و ارزیابی بگیرید.
سلام من مشکل شنوایی خیلی خفیف دارم ولی در بعضی از مواقع کلمات رو که در عین خوب میشنوم درک نمیکنم و نمیدانم مشکل در کجاست و معنی را بعد از این که کار از کار گذشته میفهمم من کجا برم مشکل من حل بشه
سلام
کافی است از این لینک پرسشنامه مربوط به گروه سنی خودتان را تکمیل کنید و بفرستید تا با شما تماس گرفته شود.
سلام و خسته نباشید.
مدتی پیش با یکی از همسایه ها دعوامون شد. من زنگ زدم ۱۱۰ اومد و اونا که مقصر بودن و سابقه دار هم هستن قضیه رو جمع کردن و از در آشتی در اومدن. اما دو روز بعد مرد خونواده که معتاد بود صداش میومد که رفته بود توی اتاق اون ور حیاط؛ همون جایی که مواد میکشه و اسم مارو صدا میزنه، بعضی وقتا هم اسم همسایه های دیگه رو. ما چیزی نگفتیم، چند روز شد دیدیم قطع نمیشه، فکر کردم دارن ترکش میدن باز هم چیزی نگفتم؛ تا اینکه یارو معتاده اومد توی حیاط و بلند بلند صدا کرد که حرص ما رو در بیاره، من رفتم تو کوچه و چند تا حرفش زدم، در رو باز نکرد و مدتی ساکت شد، مدتی بعد کارش رو از سر گرفت. اما باز هم خودش رو نشون نمی داد و می ترسید. اینا که از اراذل و اوباش محل هستند کسی هم جرات نکرد چیزی بهشون بگه تا اینکه چند روز بعد باز هم اوضاع بدتر شد و یه سری اراذل و اوباش با موتور سیکلتاشون از کوچه ما رد که میشدن هر کدوم یکی از همون اصوات که غالبا دو هجایی بودن رو دادن میزدن و دور میشدن، نفر بعد کلمه دوم رو میگفت و همین طور تا آخر. اینها خیابون رو دور میزدن و بارها و بارها هر روز این کار رو میکردن و ضمنا سر کوچه یه بوق هم میزدن. اگه یه روز اینا نمی یومدن یارو معتاده یه بوق موتور توی همون اتاق که مواد میکشید گذاشته بود و موتور اشخاص بیطرف که رد میشدن جای اونا بوق میزد و اصوات رو تکرار میکرد که البته بعدا ما فهمیدیم. گاهی اوقات هم، هم موتور سوار ها بودن هم این.
سرتون رو درد نیارم مدت چند ماه این کار رو کرد و الان که من خونمو عوض کردم، فرکانس صدای موتور سیکلت، ماشین، جارو برقی، فن تهویه و… صدای اون رو تو ذهنم تداعی میکنن، انگار کن هنوز معتاده داره صدا میکنه. نمیدونم اسم این حالت چیه. مدتی خوب شده بودم ولی معتاده خونمو پیدا کرد و دوباره همون کارا رو دو هفته ای انجام داد و هی با موتورسیکلت با رفقاش از کنار خونمون رد شدن و همون کلمات رو ادا کردن من اصلا محلشون نذاشتم بلکه فکر کنن اثر نداره و مثل اینه که به خودشون زحمت بیخود میدن و دست بردارن ولی نمیدونم از کجا اینقد به کارشون واردن و میدونن که باید ادامه بدن.
اثر دوپلر رو هم مطالعه کردم، اون هم تاثیر داره و شما بهتر میدونید صدای موتور سیکلت از خیلی دور شنیده میشه و فرکانسهای زیادی رو در بر میگیره و شامل فرکانس جارو برقی، فن و… میشه و این دلیل تداعی صدا در ذهن من هست.
الان اسم بیماری من چیه و چطور میتونم درمانش کنم؟
ممنون از اینکه وقت گذاشتید و خوندید.
سلام
این موضوع ربطی به اثر دوپلر ندارد. ممکنه دچار توهم شنیداری (auditory hallucinations) شده باشید که یکی از علل آن استرس بسیار زیاد می باشد. در این حالت با برطرف شدن زمینه استرس ایجاد شده به تدریج مشکل برطرف می شود. البته ممکنه تا یکسال طول بکشد.